Zentrum

Das Leipziger Forschungszentrum für
frühkindliche Entwicklung (LFE) im Profil

Prof. Dr. Julian Schmitz

Forschungsgruppenleiter  |  AG Schmitz

Klinische Kinder- und Jugendpsychologie
Institut für Psychologie der Universität Leipzig
Neumarkt 9-19
04107 Leipzig

T +49 (0) 341 97 35 950
F +49 (0) 341 97 35 955

julian.schmitz(at)uni-leipzig.de

Mehr Informationen

Ängste und Emotionsregulation
Frühkindliche Entwicklung und Risikofaktoren
Psychotherapieforschung
04/2016 –Professur für Klinische Kinder- und Jugendpsychologie
Psychologisches Institut | Universität Leipzig
2015 – 2016Klinischer Psychologe
Psychiatrische Ambulanz | Kinder- und Jugendpsychiatrie | Klinik Holweide, Köln
2013 – 2014Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Psychiatrische Ambulanz | Abteilung für Kinder- und Jugendpsychiatrie | Universitätsklinikum Freiburg
2012 – 2014Post-Doc
Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie | Universität Freiburg
2012Dr. phil. in Psychologie
Klinische Kinder- und Jugendlichenpsychologie | Universität Freiburg
gefördert durch ein Promotionsstipendium der Friedrich-Ebert-Stiftung
2011Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Freiburg Institute for Advanced Studies (FRIAS) | Universität Freiburg
2008 – 2012Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie | Universität Freiburg
2002 – 2008Diplom in Psychologie
Philipps-Universität Marburg || Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
Thema der Diplopmarbeit: Dysfunktionale Grübelprozesse bei Kindern mit sozialen Ängsten

2016

Schmitz, J. & Hoyer, J. (2016). Soziale Angststörung. In: G. Sartory (Hrsg.). Handbuch
Klinische Psychologie. Springer NachschlageWissen.

Asbrand, J., Hudson, J., Schmitz, J. & Tuschen-Caffier, B. (in press). Relations between child
behaviour and maternal parenting: An oberservational study in childhood social phobia.
Behaviour Research and Therapy.

Asbrand, J., Blechert, J., Nitschke, K., Tuschen-Caffier, B. & Schmitz, J. (in press). Aroused
at home: Altered basic autonomic regulation during orthostatic and physical activation in
children with social anxiety disorder. Journal of Abnormal Child Psychology.

2014

Asbrand, J., Krämer, M., Tuschen-Caffier, B. & Schmitz, J. (2014). Der Einfluss von
situativer Angst auf die Soziale Performanz und Selbstbewertung von Kindern mit sozialen
Ängsten. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 43(2), 83-91.

Blechert, J., Naumann, E., Schmitz, J., Herbert, B. & Tuschen-Caffier, B. (2014). The
hedonics of chocolate craving: eyeblink startle reveals appetitive and defensive response
systems during selective chocolate deprivation. Plos One, 9(1).

Chen, F., Schmitz, J., Domes, G., Tuschen-Caffier, B. & Heinrichs, M. (2014). Effects of
acute social stress on emotion processing in children. Psychoneuroendocrinology, 40(1), 91-
95.

Tahmouresi, N., Bender, C., Schmitz, J., Baleshzar, A. & Tuschen-Caffier, B. (2014).
Emotion regulation and psychopathology in school-children: similarities and differences in a
cross-cultural study. International Journal of Preventive Medicine, 5(1), 52-60.

Siess, J., Blechert, J. & Schmitz, J. (2014). Psychophysiological arousal and biased perception
of bodily anxiety symptoms in socially anxious children and adolescents – a systematic
review. Journal of European Child and Adolescent Psychiatry, 23(3), 127-142.

2013

Schmitz, J., Tuschen-Caffier, B., Wilhelm, F. H. & Blechert, J. (2013). Taking a closer look:
Autonomic dysregulation in socially anxious children. Journal of European Child and
Adolescent Psychiatry, (10), 631-640.

2012

Scheel, C., Kleim, B., Schmitz, J., Becker-Assano, C., Sun, D., Nebel, B. & Tuschen-Caffier,
B. (2012). Psychophysiologische Belastungsreaktivität nach einem simulierten Brand in einer
Parkgarage. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 41(3), 180-189.

Schmitz, J., Scheel, C., Rigon, A., Gross, J. & Blechert, J. (2012).You don’t like me, do you?
Enhanced ERP responses to averted eye-gaze in social anxiety. Biological Psychology, 91(2),
263-269.

Schäfer, J., Schmitz, J. & Tuschen-Caffier, B. (2012). Hat das kognitive Modell von Clark
und Wells zur sozialen Phobie Erklärungskraft für das Kindesalter? Ein Literaturüberblick.
Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 41(1), 9-18.

Schmitz, J., Blechert, J., Krämer, M., Asbrand, J. & Tuschen-Caffier, B. (2012). Biased
perception and interpretation of bodily anxiety symptoms in childhood social anxiety. Journal
of Clinical Child and Adolescent Psychology, 41(1), 92-102.

Krämer, M., Seefeld, W., Heinrichs, N., Tuschen-Caffier, B., Schmitz, J., Wolf, O., &
Blechert, J. (2012). Subjective, autonomic, and endocrine reactivity during social stress in
children with social phobia. Journal of Abnormal Child Psychology, 40(1), 95-104.

2011

Schmitz, J., Krämer, M. & Tuschen-Caffier, B. (2011). Negative post-event processing and
decreased self-appraisals of performance following social stress in childhood social anxiety:
an experimental study. Behaviour Research and Therapy, 49(11), 789-795.

Krämer, M., Schmitz, J., Heinrichs, N. & Tuschen-Caffier, B. (2011). Self-evaluation, social
and cognitive performance in children with social phobia. Journal of Experimental
Psychopathology, 2(4), 586-600.

Schmitz, J., Krämer, M., Tuschen-Caffier, B., Heinrichs, N. & Blechert, J. (2011). Restricted
autonomic flexibility in children with social phobia. Journal of Child Psychology and
Psychiatry, 52(11), 1203-1211.

2010

Schmitz, J., Krämer, M., Blechert, J. & Tuschen-Caffier, B. (2010). Post-event processing in
children with social phobia. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(7), 911-919.

Schmitz, D., Schmitz, J., Guski, R. & Kalenka, A. (2010). Perimortale Spermienentnahme bei
komatösen Intensivpatienten. Medikolegale, psychologische und ethische Aspekte. Der
Anaesthesist, 58(2), 144-148.